Porady dotyczące zakupów używanych motocykli.
Rynek motocykli używanych jest duży, a czasami dość niejasny. A nie każda oferta sprzedaży zawiera, co sprzedawca obiecuje. Tutaj można dowiedzieć się, czego warto szukać przy zakupie używanych motocykli.
To nie zawsze musi być nowy pojazd - jeśli chcesz zaoszczędzić pieniądze, poszukaj pewnego rodzaju motocykla który tobie odpowiada, nie lubisz słabo wyciszonego dźwięku nowych motocykli lub poszukujesz klasycznego chopper albo niestandardowego cafe racer albo po prostu turystyka. Nie możesz przegapić ofert prywatnego rynku motocykli. Nawet obecne modele są zazwyczaj już po pierwszym roku wyraźnie tańsze od ceny nowych pojazdów, nową ceną, a tym samym często w super stanie.
Oferta jest bardzo szeroka - z pewną cierpliwością, rzeczywiście można znaleźć swój wymarzony motocykl. Rynek używanych jest duży, więc nie należy zbyt pochopnych decyzji o zakupie podejmować. Nawet jeśli masz "różowe okulary" ponieważ ten motocykl jest super okazją.
Zawsze sprawdzaj pojazd z uwagą i spokojnie, bez pośpiechu. Nie kupuj, dopóki nie jesteś naprawdę przekonany. Pamiętaj że będzie wiele innych możliwości kupić inny pojazd, spokojnie. Jeśli masz kolegę, zawsze osoba towarzysząca która nie kupuje ma wolniejszą głowę i więcej widzi!
Szczególnie w przypadku starszych motocykli należy dokładnie sprawdzić, kto oferuje lepszą ofertę, czyli jaki towar za jakie pieniądze? Czy twoje własne umiejętności techniczne są wystarczające do przeprowadzenia niezbędnych napraw - w przeciwnym razie będzie to bardzo drogie .…! Bądź czujny od samego początku "" Doskonały stan " bez wypadek" „bez wkładu finansowego” „marzenie" idealny" tak często sprzedawca zachęca do kupna.
Motocykl, który jest zarówno "optycznie", jak i "technicznie" tak samo jak dobry, z pewnością jest dobrą podstawą do "kupna".
Przygotowaliśmy krótką check-listę przed zakupową motocykla, może wam się przyda:
1) Sprawdzaj zawsze zgodność pojazdu z dokumentami pojazdu, kod ramy, numery seryjne, model, typ, tabliczka, pole numeryczne. Książka serwisowa, faktury zakupu część, części oryginalne po demontażu zamienników np. wymiana wydechy, kierunkowskazów LED , zegarów itp.
2) Ogólny stan pojazdu, motocykl świeżo wygląda , czy raczej jest przybity zmęczony, brudny, uszkodzony, nie dbały. Szkody lakieru, ślady wypadku, wywrotek itp.
3) Warto także się wsłuchać co mówi sprzedawca, historia motocykla, kiedy i gdzie importowany, potwierdzenie przebiegu, przegląd techniczny, styl jazdy sprzedawcy, czemu sprzedawca oferuje tak niską cenę , dlaczego sprzedaje.
4) Silnik, zadbany? Cieknie olej? Dziwne odgłosy pracy silnika? Dymi z rury wydechowej?
Zawsze zrób jadę próbną.
5) Wydech, czy ma homologację? Db-killer? Ślady wypadku, przewrotki?
6) Oświetlenie, kierunki, żarówki, światło stopu czy wszystko świeci i działa?
7) Kluczyki pojazdu, ile sztuk ? Kluczyk serwisowy? Sprawdzaj kluczyki czy działają także blokadę kierownicy.
8) Przewody hamulcowe, stan płynu hamulcowego. Stan klocków hamulcowych.
9) Zbiornik czy są uszkodzenia, wgniecenia, obtarcia, zarysowania, ślady powypadkowe.
10) Luzy na łożyskach główki ramy, oprzyj motocykl przednim kołem do ściany, nie możesz czuć luzu lub skoków łożyska.
11) Stan siedzenia mówi nam o przebiegu
12) Stan lag (rury wewnętrzne) - nie może być przetarć, rdzy, żadnych mechanicznych uszkodzeń
13) Hamulce - cieknąca pompa, płynąca klamka, puchnące przewody, to sygnały że układ hamulcowy nie spełnia kryteriów pozwalających na bezpieczną jazdę
14) Zacznij od zmierzenia poziomu oleju. Brak oleju w okienku, lub na bagnecie to sygnał, że sprzedający jest zupełnym dyletantem jeśli chodzi o obsługę motocykla. Tym uważniej obejrzyj wtedy resztę maszyny
15) Kiedy całość jednostki napędowej była serwisowana? Nie wystarczają same wymiany oleju. W silniku są także filtry, świece zapłonowe, czy choćby zawory wymagające regulacji
16) Jak uruchamia się silnik na zimno i na ciepło. W obu przypadkach rozruch nie może stanowić żadnego problemu.
17) Mocowanie plastików i lusterek. Czy są oryginalne śruby, albo czy przynajmniej są właściwych wymiarów. Często naprawiane na szybko i dziadowskimi sposobami motocykle doznają w trakcie jazdy dalszych uszkodzeń powodowanych niewłaściwym mocowaniem elementów.
18) Płyn chłodniczy. Jaki jest jego poziom i czy nie jest to zwykła woda
19) Kontrolki i przyrządy pokładowe. Wszystko tutaj musi być sprawne. Nie działające liczniki przebiegu dziennego to często wynik prób „korekty" przebiegu. Migające na czerwono lampki układu wtryskowego lub zapłonowego to sygnał, że w komputerze pokładowym pojawiły się jakieś błędy
20) Zacznij od zmierzenia poziomu oleju. Brak oleju w okienku, lub na bagnecie to sygnał, że sprzedający jest zupełnym dyletantem jeśli chodzi o obsługę motocykla. Tym uważniej obejrzyj wtedy resztę maszyny.
Handlarze to najczęściej są nie do końca mówiący prawdę.
Kupując od handlarza musisz zmierzyć się z tą trudną prawdą. Różniący się oczywiście podejściem do kupującego, ale z pewnością nie mówiący prawdy o sprzedawanym pojeździe przyszłemu nabywcy. Ukrywanie stanu technicznego,a także historii pojazdu, wcześniejszych wypadków, czy nagminne cofanie licznika to dla niektórych działania marketingowe. Dla mnie to nie fajne oszustwo. Pół biedy, jeśli na szwank narażony zostaje portfel nowego właściciela. Jeśli to niemożliwe, bądź ostrożny, nawet do przesady ostrożny. Naiwność nasza jest bez granic, kupujący zazwyczaj chce kupić dobry motocykl tanio, ale naprawdę takie okazje że dobry , po serwisie, praktycznie jeździł tylko do kościoła, to bajki których często się chwytamy ubierając różowe okulary kupującego. Jak to możliwe jeśli motocykl pochodzi z Włoch, Francji czy z Niemiec i ma przebieg niski i jest tańszy niż za granicą naszej ukochanej polski.
Pamiętajcie nic nie ma za darmo, niska cena to sprzęt musiał coś mieć , nikt nie sprzedaje dobrych rzeczy w niskich cenach. Dobry motocykl będzie swoje realne pieniądze kosztował.