Zatarcie tłoka w cylindrze następuje w wyniku ustalenia zbyt małego luzu pomiędzy cylindrem a tłokiem, nadmiernej rozszerzalności cieplej tłoka,niewłaściwego docieraniem silnika, braku lub ograniczenia chłodzenia, stosowania nieodpowiedniego oleju albo awarii w układzie smarowania dozownika. Uszkodzenia gładzi cylindra, powstałe w wyniku zatarcia, mogą wymagać szlifowania, tulejowania, bądź wymiany cylindra podobnie jak podczas normalnego zużycia. Różnica polega na sposobie uszkodzenia gładzi. W wyniku zatarcia powstaje wiele rys o różnej głębokości i niewielkiej szerokości. Dlatego trudno jest wstępnie ustalić wymiar naprawczy cylindra. Pozostaje szlifowanie aż do średnicy, przy której wyrównują się wszystkie rysy. Rzadko zdarza się, że skutki zatarcia są niewielkie. Nie trzeba wówczas szlifować gładzi cylindra, a jedynie oczywiście ją z osadzonego materiału tłoka, pozostającego w postaci wzdłużnych, materialnych lub ciemnych przebarwień.