Przebudowa motocykla na cafe racer ale po co?
Przeróbki lubią głupki, mawiał mój dziadek. Nie do końca z tym możemy się zgodzić, czasem warto podnieść rękawice, podwinąć rękawy i stworzyć sobie własny motocykl jakim może się stać wasz własnoręczny cafe racer.
Ale co to jest cafe racer czy bobber, street racer, techno racer nazw i stylów jest dużo.
Zanim podejmiesz się przebudowie poczytaj w sieci na temat stylów abyś mógł wybrać kierunek w którym chcesz iść z tworzeniem swojego ukochanego pojazdu.
Cechą charakterystyczną cafe racerów jest wizualny minimalizm, celem budowy jest ukazanie silnika serca maszyny, agresywna postawa, brzmienie wydechu,
kolorystyka oraz osiągi, tuning silnika, gaźników lub chipowanie nie są już niczym
dziwnym. Podstawa to Baza motocykla czyli pojazd w oryginale który zakupicie i zaczniecie przebudowę. Styl Cafe Racer wywodzi się z Wielkiej Brytanii ale nie będę się rozpisywał na ten temat ponieważ Wikipedia powie wam więcej.
Pierwszym krokiem jest baza, czyli pojazd z którego będzie przerabiany pojazd na styl cafe racer. Czym lepsza baza tym mniej pracy nad kwestiami technicznymi jak np. użycie klocków , tarcz, akumulatora, przewodów, uszczelek, zacisków. Itp.
Serwis techniczny to podstawa, to musicie w pierwszej kolejności ogarnąć aby wasze cafe było bezpieczne i techniczne sprawne. Zabawa zaczyna się jak chcemy zmienić wygląd co zatem idzie modyfikacje na ramie pojazdu, tutaj serio
trzeba wszystko robić z głową, przycięcia ramy pod nowy zadupek motocykla nie jest takie proste jak nam się wydaje. Siadło czy kanape budować od podstaw w własnym zakresie jest sporym wyzwaniem dla budowniczego , raczej lepiej korzystać z gotowych komponentów podstawy siedziska, całościowych zadupków akcesoryjnych , siedzeń wystylizowanych pod cafe racer, bobber czy scrambler. Cały problem jest pod kupny akcesoryjny zadupek tak przyciąć ramę aby wszystko wyglądało estetycznie i pasowało jak trzeba. Nie obejdzie się bez rozsądnego planowania. Dalej, np. elektryka, skracanie kabli , nowe kierunkowskazy najlepiej mini LED, nowe lampy i reflektory oraz liczniki zegarów, obrotomierz, kontrolki itp. Trzeba przemyśleć czy zbiornik paliwa zostaje fabryczny czy chcecie zmienić na inny. Budujcie motocykl tak aby po zamknięciu projektu wszystko było rozbieralne oraz łatwe w serwisowaniu. Jeśli planujecie adaptacje części od innych pojazdów, proszę prowadź dokumentację co gdzie i od czego montujesz. Pamiętaj że w późniejszym czasie ciężko jest zamienne części eksploatacyjne wymieniać jeśli nie wiemy od którego pojazdu co i gdzie jest w naszym projekcie użyte.
To wszystko razem zrobi wam na wstępie już inny pojazd jak wyszedł z fabrycznie.
Każda przeróbka motocykla na cafe racera to indywidualny projekt, można więc stwierdzić, że dzięki takim zabiegom na ulicę nigdy nie wyjadą dwie takie same maszyny. Zakres przeróbek, a zatem i koszt zbudowania unikalnego jednośladu może być bardzo szeroki. Co można przerobić w motocyklu w ramach budowy cafe racera?
1.Silnik
2.Ramę
3.Elementy nadwozia
4.Felgi
5.Licznik
7.Siedzenie
8.Kierownicę
10.Zawieszenie
11.Hamulce
12.Układ elektryczny
13.Lusterka
14.Manetki
15.Malowanie
Jak widać, w zasadzie w jednośladzie można wszystko przerobić, dlatego istotne jest, aby przed rozpoczęciem prac wiedzieć, co chcemy osiągnąć. Czy zależy nam tylko na wyglądzie, czy również na lepszym prowadzeniu, brzmieniu i hamowaniu? Budując cafe racera, rzadko stawia się na komfort, jednak nawet w tej kwestii nie warto przesadzić – przekraczając cienką granicę swobody i fantazji, może okazać się, że przerobiony motocykl nie będzie nadawał się do użytku.
Ile to kosztuje?
Trudno określić konkretny koszt budowy cafe racera. Wszystko zależy od bazy i stanu wyjściowego przerabianego motocykla, zakresu prac, planowanego celu oraz oczywiście jakości wykonanej pracy. Można zatem przyjąć, że na zmianę jednośladu w cafe racera można wydać zarówno 3000 zł, jak i 70 000 zł. Górnej i dolnej granicy kosztów w zasadzie nie ma – proste prace możemy wykonać samodzielnie w garażu. Warto pamiętać, że w przypadku cafe racera nie wygląd jest najważniejszy, dlatego w niektórych przebudowach tego typu zostawia się niektóre elementy bez lakierowania, a wtedy surowy metal nadaje specyficzny charakter budowanej maszynie. Śmieszy nas to jak ludzie przebudowują motocykl bez przebudowy to znaczy, wieszając frędzelki czy wymienić lusterka nie staje się nasz pojazd od ręki rasowym cafe racer. O gustach się nie dyskutuje
szanujemy wszystkich którzy cokolwiek robią, bo przecież siedzieć na kanapie i wytykać innym jak ich cafe racer źle wygląda nie jest mega przyjazne.
Koszty przeróbek, które trzeba przeprowadzić, aby motocykl przerobić na rasowego cafe racera, w skrócie kształtują się następująco:
remont silnika gaźnikowego wraz z malowaniem – ok. 3000-10 000 zł,
malowanie ramy i lakierowanie elementów – ok. 1500-3000 zł,
malowanie baku – ok. 1000 zł,
obszycie siedziska – ok. 500-1000 zł,
instalacja elektryczna – ok. 500-1500 zł.
Czy warto przerabiać motocykl na cafe racera? Większość właścicieli jednośladów, którzy zdecydowali się na ten krok, jest zadowolona. To znakomita okazja nie tylko do realizacji pasji, ale także sposób na poruszanie się wyjątkowym, wręcz unikatowym motocyklem. Jednym wystarcza zakup motocykla z salonu, inni chcą wyróżniać się w trakcie jazdy, a cafe racer z pewnością na to pozwala. Trzeba pamiętać, że ten typu motocykla ma służyć do szybkiej i emocjonującej jazdy, ale na krótkich dystansach – jeśli budujemy go w tym celu – na pewno warto.