Naprawa cylindrów uszkodzonych i bardo zużytych

Naprawa cylindrów uszkodzonych i bardo zużytych

Oprócz normalnego zużycia, gładź cylindra może nosić ślady uszkodzeń powstałych w wyniku przedostania się do wnętrza cylindra ciał obcych. Powstają wówczas głębokie i szerokie rysy. Największego spustoszenia w cylindrze potrafi dokonać wysunięty sworzeń tłoka. Znane są przypadki przebicia cylindra na wylot przez taki właśnie wysunięty sworzeń. Wówczas oczywiście cylinder nadaje się tylko do wyrzucenia.

Na szczęście uszkodzenia nie muszą być tak wielkie i jeżeli stwierdzamy zużycie lub uszkodzenie gładzi tak znacznie, że nie jest możliwe szlifowanie cylindra na żaden dostępny nad wymiar, to pozostaje jeszcze tulejowanie. Tulejowany cylinder musi zachować dostateczną przewodność cieplną, aby nie stał się przyczyną zatarcia tłoka. W tym celu musi być dokładnie przehonowany i wypolerowany przed wciśnięciem tulei. Zewnętrzna powierzchnia tulei również musi być idealnie gładka. Maksymalnie stożkowość i owalność tulei i otworu w cylindrze nie powinna przekraczać 0,01 mm.

Tuleje wciska się na prasie pod naciskiem kliku ton, na sucho. Niekiedy stosuje się miedziowanie powierzchni tulei w celu poprawy odprowadzenia ciepła i łatwiejszego montażu. Tuleje musi mieć kołnierz o większej średnicy, zabezpieczający ją przed ewentualnym przesunięciem. Cylinder z wciśniętą tuleją poddaje się obróbce górnej powierzchni w celu zrównania krawędzi i szlifuje się na odpowiedni (najczęściej normalny nominalny) wymiar tłoka.

Naprawa cylindrów uszkodzonych i bardo zużytychjs_def

Naprawa cylindrów uszkodzonych i bardo zużytych

Naprawa cylindrów uszkodzonych i bardo zużytych

Oprócz normalnego zużycia, gładź cylindra może nosić ślady uszkodzeń powstałych w wyniku przedostania się do wnętrza cylindra ciał obcych. Powstają wówczas głębokie i szerokie rysy. Największego spustoszenia w cylindrze potrafi dokonać wysunięty sworzeń tłoka. Znane są przypadki przebicia cylindra na wylot przez taki właśnie wysunięty sworzeń. Wówczas oczywiście cylinder nadaje się tylko do wyrzucenia.

Na szczęście uszkodzenia nie muszą być tak wielkie i jeżeli stwierdzamy zużycie lub uszkodzenie gładzi tak znacznie, że nie jest możliwe szlifowanie cylindra na żaden dostępny nad wymiar, to pozostaje jeszcze tulejowanie. Tulejowany cylinder musi zachować dostateczną przewodność cieplną, aby nie stał się przyczyną zatarcia tłoka. W tym celu musi być dokładnie przehonowany i wypolerowany przed wciśnięciem tulei. Zewnętrzna powierzchnia tulei również musi być idealnie gładka. Maksymalnie stożkowość i owalność tulei i otworu w cylindrze nie powinna przekraczać 0,01 mm.

Tuleje wciska się na prasie pod naciskiem kliku ton, na sucho. Niekiedy stosuje się miedziowanie powierzchni tulei w celu poprawy odprowadzenia ciepła i łatwiejszego montażu. Tuleje musi mieć kołnierz o większej średnicy, zabezpieczający ją przed ewentualnym przesunięciem. Cylinder z wciśniętą tuleją poddaje się obróbce górnej powierzchni w celu zrównania krawędzi i szlifuje się na odpowiedni (najczęściej normalny nominalny) wymiar tłoka.